Chuc Mung Nam Moi! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu Chuc Mung Nam Moi! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu

Chuc Mung Nam Moi!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

31 Januari 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Happy Newyear!

In Hanoi kwam ik er dus achter dat tijdens mijn reis door Vietnam het Vietnamees nieuwjaar, TET, gevierd wordt, nieuwjaar volgens de maankalender en van groot belang voor de Vietnamezen.
Ik wist er eigenlijk niets van, maar doordat het reizen gedurende deze public holiday nogal lastig kon zijn, ben ik mij toch maar wat meer gaan verdiepen.
Ook in de hostels hingen brieven en werd je geadviseerd je bustickets te boeken voor een bepaalde tijd, want daarna zouden de prijzen verdubbeld worden...en daar zit natuurlijk niemand op te wachten!
Ik had eigenlijk helemaal geen zin om mij te moeten gaan haasten, maar ja er zat niets anders op dan door te gaan naar de volgende stad en de meute voor te blijven..
Het Vietnamees nieuwjaar viel dit jaar op 23 januari, het begin van het jaar van de Draak ( en laat ik nu toch ook een draak zijn volgens de maankalender :-) hoeveel goeds kan er nog bijkomen dit jaar..)
Rondom deze datum reizen alle Vietnamezen af naar hun familieleden op het platte land of juist van het platte land naar de stad, maar meestal andersom en gaan de grote steden zo'n beetje op slot. Dat betekende dat 30 miljoen Vietnamezen allemaal tegelijk in een trein, bus of op de scooter stappen..en daar wil jij niet tussen zitten..
Voordat het echte nieuwjaar aanbreekt op 23 januari gebeurd er van alles op straat en in en om het huis van de Vietnamees. Overal langs de snelwegen, in de steden etc worden een soort van kerstbomen verkocht, veelal een hoge struik met bloemetjes ( weet ff niet meer hoe ie heet) of een mandarijnenboom Kumquat tree.( dat zag je veel meer in het zuiden).
TET kent een heleboel gebruiken, zo moeten ze hun hele huis schoonmaken, alles soppen en tijdens Tet vooral geen ruzie maken :-) er komt zoveel bij kijken, maar ik heb geen zin om dat allemaal op te schrijven.
Die hele Tet was eigenlijk alleen maar lastig.
Het is heel vreemd als je al ver na 3 koningen bent ;-) en er nog steeds kerstversiering hangt en happy newyear tunes uit de radio komt.
De straten stonden wel vol met bloemen en versieringen van draken ed.
In Mui Ne zat ik uiteindelijk met de echte nieuwjaarsavond, wat een belevenis, omdat er eigenlijk niets te beleven viel! Met een grote groep lui zijn we naar een meetingpoint gelopen bovenop een 'berg' en daar zou het dan allemaal gebeuren... Er stond een podium en er werd gezongen (vals) en niemand was echt uitgelaten, behalve wij :-) met een biertje in de hand zoals het met oud en nieuw meestal gaat..
Nog 1 minuut te gaan...ja 0:00 uur.. Chuc Mung Nam Moi! Happy newyear! Maar er gebeurde niets! We draaiden ons om om terug te lopen en opeens begon er vuurwerk..natuurlijk net zoals in Sydney, maar toch wel een kwartier lang om en om een vuurpijl!
Bijzonder om mee te maken, dat zeker! Maar ook blij dat het 'gewone' leven hier nu ook weer op gang is! Het heeft wat roet in het eten gegooid in de zin van plaatsen overslaan onderweg, maar ja daar doe je niets aan.
Maar gedurende de hele week vooraf en rondom Tet kreeg ik van iedere Vietnamees zo'n vette glimlach als ik Chuc Mung Nam Moi zei! Mooi toch! Ff flink geoefend, maar zo leuk!
Benieuwd wat het jaar van de draak allemaal voor mij in petto heeft!

• 31 Januari 2012 - 15:36

Marlouke:

Hoi Marjolein,

Leuk om zo te lezen over je reis!. Hier lekker vriesweer, dus komend weekend op de schaats!

Liefs
    Marlouke

• 31 Januari 2012 - 17:49

Marteke:

Wat een verhalen weer! Stoer hoor!!!
    XXX

• 31 Januari 2012 - 18:15

Annelies V:

Hoi Mar,

Wat heerlijk om je verslag te lezen en je fotos te zien! Meid genieten!!! Hier nu prachtig winterweer en schaatskriebels... Veel plezier, geluk en LIEFDE in je drakenjaar!

Annelies en ook groetjes van Gijs

• 01 Februari 2012 - 09:53

Judith Splinter:

Alle 3 de verslagen met veel plezier gelezen! Geniet en op naar je volgende bestemming.
    Dikke kus, Judith

• 02 Februari 2012 - 08:35

Ieke:

jij vermaakt je nog wel he :-)
    have fun!

• 06 Februari 2012 - 09:43

Vera:

Heb net je laatste 3 verslagen in 1 ruk gelezen en god wat heb ik gelachen om dat 'jij-achterop-brommer-verhaal-met-backpack-om' en jij in een 'te-klein-bedje-verhaal-in-de-nachttrein'. Ik hoop toch wel dat daar foto's van zijn ???
    Lees en voel gewoon dat je het helemaal super hebt en helemaal happy bent. Ik herken dat gevoel van reizen in bus of trein en alleen maar om je heen kijken, muziekje in je oren en genieten maar, TOP.
    Hier koud, sneeuw EN ijs, dus ga vanmiddag een poging wagen op de schaats, ook leuk.
    Hele dikke kus,

Veer

• 23 Februari 2012 - 07:53

Stephanie:

Hoi Marjolein,

Wat heb jij het heerlijk naar je zin! Dat is al dat sparen zeker waard geweest!

Geniet nog heerlijk de tijd vliegt!

Dikke x