Good morning Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu Good morning Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu

Good morning Vietnam!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

29 Januari 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zo, hoog tijd voor een nieuw reisverslag! Het gaat deze keer niet van harte..Of ik heb geen tijd, of geen zin, of het is te warm, of het is te gezellig, of ik ben te lui...maar nu moet ik echt even gaan zitten, want anders ben ik straks alles vergeten!

De 4 weken Vietnam zitten er alweer bijna op, tijd vliegt!
Op 5 januari vloog ik via Bangkok naar Hanoi, in het noorden van Vietnam. Ik had, tot ik onderweg was naar Hanoi, nog geen letter gelezen in mijn lonely planet..
Aankomst op Hanoi airport verliep deze keer lekker vlotjes, zelfs met het visum 'on arrival', zo gefikst en er stond ook nog een Vietnamees klaar om mij naar het hostel te brengen. Eenmaal buiten regende het pijpestelen en bleek het ook nog eens behoorlijk fris. In Bangkok was het nog 32 graden en nu was het opeens niet warmer dan 10 graden. Dat viel wel even tegen zeg!
Hier in Vietnam rijden ze opeens weer rechts ipv links, denk je net een beetje velig de straat over te kunnen steken, komen ze opeens weer van de andere kant...
Het was nog best een eindje rijden, wel beetje troosteloos zo in de regen, maar wat ik onderweg allemaal te zien kreeg, geweldig!
Het begon al met de chauffeur, ik heb nog nooit iemand zooo dicht op het stuur zien zitten... Een echte 'stuurvreter' is er niets bij! Had Vietnamese smartlappen opstaan en dan met alles wat je op de weg voor en naast je ziet..Hilarisch!
Het verkeer wederom weer enorm chaotisch, maar anders..hier rijden ze ook gewoon tegen het verkeer in. Dan zie je zoveel scooters...soms met bomen van 3 meter in een pot, gewoon achterop de scooter, of hele koeien, kooien vol met eenden en kippen, sommige hangen gewoon nog levend aan het stuur, dode varkens, niet normaal! En in de rijstvelden de Vietnamezen met het wel bekende 'hoedje' op.
Het hostel wat ik geboekt had was best groot, ik had dat niet verwacht, maar wel een enorm gezellige sfeer meteen. Had een female dorm geboekt, lekker goedkoop, 6 dollar en zo ontmoet je ook meteen weer allerlei mensen. Beneden hadden ze een gezellige bar.
Die middag maar even een voorproefje genomen en de stad ingelopen..smalle straten vol met scooters! Ik heb mij laten vertellen dat in Saigon 9 miljoen mensen wonen en er zijn 5 miljoen scooters..Vanaf dat ze 18 zijn doen ze 3 dagen een ' cursus' en dat kost dan 25 dollar. Autorijden is daarentegen een dure bedoeling. Ze leren het in 3 weken ofzo, maar kost ruim 400 dollar..en als je dan bedenkt wat hier het gemiddelde jaarinkomen is van een Vietnamees...dan snap je al die brommers wel! De gemiddelde Vietnamees heeft een jaarinkomen van ongeveer 1100 dollar! Das dus niet veel. Hanoi is echt leuk! Heel anders weer dan Thailand ofzo, er gebeurt vanalles op straat, vooral veel verkocht.. Fruit, kleding, sigaretten, boeken, zonnenbrillen, petten, handschoenen, alles wordt je aangeboden meestal vanaf een fiets die volgepakt is met allerlei waar. In 1 straat had ik al acht x 'no thank you' gezegd.. Maar ze zijn erg vriendelijk allemaal. Op elke hoek van de straat zit een Vietnamees op zijn brommer en vraagt of je achterop zn motorbike wilt.. Ik had het eerst nog niet zo door, maar je hoort steeds ' joehoe' 'miss' pssst, hoehoe, heel grappig. In het begin keek ik steeds op en om, maar ik had al snel door dat ze mij niet zomaar riepen, maar om een ritje aan te bieden! Zooo grappig! Zolang je zelf maar blijft lachen blijft het leuk, je moet je vooral niet irriteren, zonde van je tijd! Het is gewoon heel grappig eigenlijk. Allemaal smalle straten, afgeladen met scooters! Als je de straat oversteekt moet je gewoon langzaam door blijven lopen, zo kunnen ze jou ontwijken...haha

De eerste avond beneden wat gaan drinken, maar dat werd meteen al veel te gezellig!Raakte aan de praat met Rachel, een meid uit Canada, maar woont al 2 jaar in Korea en geeft daar engelse les...ook leuk!
Die bar van de hostel was wel een beetje een party place..ik geloof dat ik de oudste was, maar gelukkig heeft niemand dat hier in de gaten en ik zeg niks ;-)! Haha
Nog naar een heuse kroeg geweest en met een hele club staan swingen.
Dag 2 in Hanoi ben ik met Tiffany uit de USA een stadwandeling gaan doen, was erg gezellig, lekker geslenterd en beetje zitten kletsen en die avond maar een keer vroeg naar bed.
Tiffany vertrok de volgende dag alweer op een toer, maar binnen een paar minuten heb je alweer de volgende afspraak van de dag.
Ben ook nog even naar een Spa geweest, lekker een bodyscrub, body mud wrap en een uur massage, bijna 3 uur binnen geweest voor nog geen 55 dollar! Goddelijk!

In Hanoi wel wennen dus aan de kou, maar het is een leuke stad! Ik wilde ook graag naar Sapa in het noorden bij de grens met China, maar het weerbericht voor daar beloofde ook niet veel soeps..maar ben toch gegaan. Vanuit de hostel kon je een toer boeken, maar ik ben maar gewoon op mijzelf gegaan. Met de nachttrein naar Lao Cai. De trein vertrok om 21 uur ofzo en een uur van te voren was wel verstandig om alvast naar het station te gaan. Zo gezegd, zo gedaan..Er zouden nog 2 spanjaarden ook naar het station gaan vanuit de hostel, maar die kon ik nergens meer vinden en zat er niets anders op dan zelf een taxi te pakken naar het station. Er zijn alleen 2 stations in Hanoi, het ene gaat in zuidelijke richting en het andere station heeft treinen die dus naar het noorden vertrekken. Nou spreekt de gemiddelde Vietnamees niet echt vloeiend engels..dus 3 x raden..Zet die gast mij bij het verkeerde station af, terwijl hij wel vroeg of ik naar Sapa ging..en laat dat in het noorden liggen, dat moest hij weten :-)..maffia daar in Hanoi, want zodra ik het station inliep, bepakt en bezakt met 20 kilo, werd mij verteld dat ik op het verkeerde station was..en dan staat er binnen luttele seconden een gast naast je die zegt: 'motorbike'?Nee joh, ga weg, levensgevaarlijk! Maar ik kwam er al snel achter dat er niets anders opzat, want ik had nog maar een half uur en dat station kan je niet aanlopen zeg maar..Dus daar ging ik dan maar, achterop bij zo'n korte Vietnamees, die net bij de grond komt met z'n voeten en ik als lange stengel met mn mega backpack en 2 andere losse tassen achterop! Geen porum! Ik heb 'm toch ook echt wel stevig om z'n middel beetgepakt, want hij had er lekker de vaart in...ik moest echt even aan vrienden denken als die mij zo zagen gaan...wat een lol! Okee ook weer overleefd, achterop een brommer door het drukke verkeer van Hanoi..tuurlijk..:-) En dan eindelijk die trein in..Heerlijk weer een nachttrein! Zat wel met heel saaie mensen in de coupe, want ze gingen meteen slapen,boring..Om 5:30 in de ochtend kom je daar aan en moet je nog een dikke 2,5 uur met minibus naar Bac Ha. Gelukkig waren er meer backpackers, waaronder Lucy uit Frankrijk, zij was ook alleen en zou ook overnachten in Bac Ha.
Iedere zondag is in Bac Ha een kleurrijke markt, Flower H'mong market. Deze markt trekt iedere zondag alle etnische minderheden uit de noordelijke regionen aan die daar hun inkopen komen doen. Buiten deze markt is er verder vrijwel niets, ja een schitterende omgeving, maar als de markt is afgelopen is het een verlaten dorp.
De markt was geweldig, ik heb toch al wel een aantal markten gezien, maar deze was echt fantastisch. Nu ben ik wel vegetarier, maar ik vind het ook wel bijzonder om te zien wat die Vietnamezen nou toch allemaal eten.. Op 1 foto, die met die grote wok zeg maar, dat was wel ranzig...heel veel vlees en groenten en zelfs gebitten! Dat heb ik nog nooit gezien! Try before you die? Not for me! Ze verkopen ook een hoop dieren, echt zoooo zielig..ik ben maar gauw doorgelopen..jonge poesjes die heel hard miaauwen..pff, hondjes ( en of die dan voor de fun zijn of om te worden opgegeten...)
Het was steenkoud in Bac Ha en in de restaurantjes, voor zover je ze restaurants kan noemen, staan de ramen open, of er zitten niet eens ramen in en niet eens te spreken over een verwarming, dat kennen ze daar niet. Vroeg naar bed dan maar en onder drie lagen liggen.. De enige manier om je een klein beetje op te warmen was met een soort warmtelamp.. Het leek wel een gezichtsbruiner!
De volgende dag ben ik naar Sapa gegaan, daar kon je mooie trekkings doen. Ik was de enige toerist nog in dat dorp, want die Lucy was al vroeg vertrokken met een andere groep. Naar Sapa was nog een flinke rit, in een minivan..tussen alleen maar locals.. En das niet relaxt, maar wel heel leuk, heb me rot gelachen, op elke hoek vd straat stopte die bus en werden er nog meer mensen ingeladen..plek voor 11, maar we zaten er met zn 18-en in! En dan ook nog 3 mensen die wagenziek zijn en steeds uit het raam kotsen en je dan geen uitzicht meer hebt, maar bruine strepen op het raam..
Onderweg moest ik nog van bus wisselen, gewoon midden op een drukke weg toetert de ene bus naar de ander, wordt er gestopt en gekeerd op de snelweg en moet ik vlug vlug vlug die andere bus in, zo grappig!
Eenmaal in Sapa was het heel erg mistig. Zat in een soort blokhut, op de zesde verdieping, pff traplopen valt ook niet meer mee tegenwoordig!
Sapa is best wel toeristisch, maar de omgeving is echt schitterend, alleen had ik de pech dat het zo slecht weer was en dan is er echt niks aan. Ik heb het daar eigenlijk alleen maar koud gehad en kon het niet opbrengen om een trekking te gaan doen.. Ik dacht nog bij mijzelf, wie please ik hier nu mee...mazzel dacht ik, ik ga morgen terug naar Hanoi! Beetje rondgelopen overdag en in de hostel kwam ik opeens Elsbeth weer tegen, leuke chick uit Amsterdam, ik zat met haar op dezelfde vlucht van Bangkok naar Hanoi en zo kom je elkaar dan steeds onderweg weer tegen als je dezelfde route doet ( noord naar zuid)
Met Elsbeth de volgende dag nog een korte wandeling gemaakt daar en in de avond hadden we allebei de nachttrein terug naar Hanoi, gezellig dus. Allebei zo zat van de kou! Maar ik was toch blij dat ik gegaan was. We hadden dezelfde coupe, dus zoals het hoort in de nachttrein, eerst een biertje drinken :-)! rond een uur of vier in de ochtend wordt je dan wakker gemaakt en een uur later sta je op straat.. Met een taxi naar het hostel terug, had eigenlijk niets geboekt omdat ik niet wist hoelang ik in Sapa zou blijven, maar gelukkig hadden ze nog een bed in een mixed dorm. Zat echt een onwijze weirdo in mn kamer, een gast uit weet ik veel waar, maar die was ziek ofzo en liep steeds in zn onderbroek door de kamer en dan had ie weer een douche genomen en zonder zich af te drogen stond ie dan in de kamer zich te drogen aan de lucht, brrr echt een creep! Eerst nog maar een uurtje geslapen en in de middag met een meid uit Frankrijk nog wat door de stad gelopen. Ook een vreemd kind, ze had in Sapa een ketting gekocht van tijgerbot en vroeg ze aan mij of ze dat mee kon nemen en kon dragen...lijkt mij niet, maar ok..vertelt ze later dat ze voor Greenpeace werkt..tikkeltje vreemd als je dan met een antieke ketting van tijgerbot rond gaat lopen.. Nou ja, zo kom je dus heel leuke mensen tegen, maar af en toe ook een paar halve garen! Die dag moest ik ook plannen gaan maken wat ik verder wilde gaan doen..normaal heb ik al een hele route uitgestippeld, maar deze keer niet. Halong Bay stond wel op mn lijstje, maar ook daar was het slecht weer...hmmm, overslaan of toch gaan? Staat wel op de werelderfgoederenlijst...Vanuit de hostel kon je een toer boeken met een overnachting op een boot, maar ik hoorde dat dat voornamelijk een feestgebeuren was... Nu houd ik best van een feestje, maar ik had er niet zoveel zin in, dus besloot om bij een andere travelagency te boeken.. De volgende ochtend om acht uur vertrek. Wat denk je..kom ik na 7 weken ofzo voor het eerst een heel leuke jongen tegen...had hij natuurlijk de toer geboekt met de hostel..en zat ik vervolgens op een heel saaie boot met heel saaie mensen :-( heb ik weer!
Nou ja, you can't have it all!
Het was wel erg mooi Halong Bay, maar wel zwaar bewolkt en regen! Daar moet je dan maar een beetje doorheen kijken, maar is toch wel heel jammer, ook voor de foto's...
Op de boot was wel super lekker eten, alleen maar verse vis! Veel groenten, yammie!
Was best een luxe uitvoering die boot, want had zelfs een stortdouche in mn kamer! Ook fijn! De volgende dag nog een toeristisch uitstapje naar een grot gemaakt, erg toeristisch, maar eerlijk is eerlijk ik heb nog nooit zo'n grote grot gezien! Prachtig en 1 van de nieuwe zeven wereldwonderen geloof ik. Al met toch best de moeite waard geweest. Eenmaal terug in Hanoi rond vijf uur 's middags had ik nog een paar uur, want om 23:00 uur zou ik weer met de nachttrein verder reizen. Hue was de volgende stop.

Wordt vervolgd..

  • 29 Januari 2012 - 11:02

    Floor:

    Goed verhaal weer Mar, enne, achterop de brommert, daar draai jij je hand niet voor om toch? Jammer dat t skypen dit weekend niet gelukt is. Volgende week doordeweeks proberen? X

  • 29 Januari 2012 - 11:40

    Mam:

    hehe, mijn zondag kan niet meer stuk, wat heb ik gelachen, kan bijna niet wachten op het vervolg!!!! nu weer ff skype, kus mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

:-)

Actief sinds 26 Sept. 2009
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 99237

Voorgaande reizen:

23 Juni 2013 - 03 Augustus 2013

Bali, Lombok, Flores, Komodo en de Gili eilanden

17 November 2011 - 02 Juni 2012

6,5 months Asia

01 November 2009 - 24 December 2009

Malaysia Borneo & Thailand

Landen bezocht: