Dive adventure Borneo Sipadan - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu Dive adventure Borneo Sipadan - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu

Dive adventure Borneo Sipadan

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

11 November 2009 | Maleisië, Kota Kinabalu

Lieve allemaal,

Eindelijk een teken van leven!
De laatste dag in KL was heerlijk, even alleen op pad en mn ipod met Fedex voor een prikkie naar huis gestuurd...nu maar hopen dat ie ook aankomt, want hij had er eigenlijk al moeten zijn...Hier heb ik er ook nix aan, dus daht m op te sturen en weer vol te laten zetten en terug te sturen zodat ik er in Thailand zowiezo nog wat aan heb...Tot nu toe heb ik mn muziek nog niet eens gemist..haha
In de avond in Kuala Lumpur nog een leuke meid ontmoet uit Noordwijk en daar gezellig wat mee gegeten en biertjes gedronken.Ze gaat vrijwilligerswerk doen in Sri Lanka met zwerfhonden.Was een gezellig avondje.De volgende dag in de vroege ochtend weer naar de luchthaven voor mijn vlucht naar Borneo.Een vlucht van 2,5 uur ofzo.Bij de gate zag ik al dat ik de enige blanke was en werd vooral door de kinderen lachend aangekeken.De vlucht was mooi, maar met hevige turbulentie onderweg..iets waar ik niet zo van houd...We vlogen net boven land van Borneo toen het vliegtuig hevig begon te schudden en echt wel een paar luchtlagen daalde..Ik had de laaste stoel achterin het vliegtuig en lag eigenlijk net een tukkie te doen op 3 stoelen..Een man vloog van de wc af en zette zich gauw vast in de stoel naast mij en zei lachend dat het the worst experience of his life was on a toilet!Hahaha, ik moets er wel om lachen.Minder leuk was dat zo'n beetje de meeste vrouwen in het vliegtuig allemaal tegelijkertijd begonnen te braken en niet zo'n beetje ook!Diverse plastic tassen werden aangerukt en het begon al gauw heel zuur te ruiken...De crew aan boord hebben mij echt verwend, of dat nou kwam omdat ik de enige blanke was of omdat ik niet aan het kotsen was, dat weet ik niet, maar ze kwamen om de klipklap met kussentjes, dekentjes, eten, drinken, echt super lief!
Op de airport stond een taxi voor mij klaar die mij in 5 kwartier naar Semporna bracht voor ongeveer 15 euro, maar ja bussen rijden er niet zo, dus ik kon niet goedkoper.
Onderweg (en vanuit het vliegtuig) zie je al veel stukken land waar de palmbomen allemaal gekapt zijn, best indrukwekkend.Het is zooooo groen en waar je ook kijkt zie je alleen maar palmbomen en af en toe dus een heel kaal landschap, vreselijk.
Onderweg in de taxi al de nodige hevige buien en de ruitenwissers maakten meer lawaai dan dat ze hun werk deden.De airco deed het ook niet, dus ik zat achterin te zweten joh!Het is hier nog warmer dan in KL!
Semporna is een gemiddelde havenplaats.Ik moets behoorlijk wennen aan de penetrante lucht die er hangt, maar je raakt snel gewend.Kwam in een 10 persoons dorm terecht en ik denk dat die lucht die daar hing nog erger was dan de putlucht buiten!Enfin, ook dat wend snel..haha. Je maakt wel snel contact zo..De volgende dag zou mijn duikavontuur beginnen..'s Avonds hapje gegeten met alweer ' nieuwe' vrienden, helemaal leuk.De volgende dag vroeg op en na ontbijt je duikuitrusting pakken en hop de boot in.Er zijn diverse eilanden en iedere dag wordt je ingedeeld in een boot en ga je op pad met een groep van ongeveer 8 personen.Het eerste eiland was Matabuan, shit hee, wist echt niet wat ik zag, ik kon alleen maar smilen en mijzelf knijpen, wat waanzinnig mooie joh!Hagelwitte strandjes met palmbomen op een piepklein eilandje midden in de Celebes Sea..De 1e duik was een refresh duik om te kijken of ik nog weet hoe alles moet enzo, dat ging gelukkig allemaal goed.Meteen de eerste duik al schildpadden gezien en het koraal is prachtig, er is daar zoveel leven onderwater!
Die schildpadden zijn zo geweldig!!Je weet echt niet wat je ziet als je zo'n groot beest voorbij ziet zwemmen!Er zwemmen altijd vissen mee met de schildpadden die heten Remora fish en 3x raden...die remora's vallen nooit duikers aan, maar natuurlijk werd ik weer belaagd door zo'n beest..Ik dacht dat ik de divemaster raakte, maar die was toch een stuk verder achter mij, dus zij kon het niet zijn..Opeens zie ik die Remora op mij afzwemmen, echt groot zijn ze niet, maar echt klein kan ik ze ook niet noemen..iedere keer voelde ik een prik in mn been dus dat beest beet mij gewoon!Godsamme heb ik weer..Het duurde wel 15 minuten voordat we eindelijk van dat beest verlost waren, maar de duiktijd zat er toen al op en heb dus het laatste kwartier niets meer gezien!Haha.
de volgende 2 duiken(je doet er 3 op een dag) waren weer geweldig...(Mir, ik neem je hier echt een keer mee naartoe, dit moet je gezien hebben)
Die nacht nog een nacht in die dampende dorm room en de volgende dag met een klein rugzakje de boot weer in en op naar Mabul Island waar ik 3 nachten zou verblijven..Niets teveel gezegd, want ik had echt een super huisje!Hangmat voor de deur en een prima uitzicht!Kingsize bed, dus heerlijk overdwars..de bedden zijn hier natuurlijk weer veel te kort voor mij, dus heb even mn hart op kunnen halen!
De overige 3 dagen daar dus iedere dag gedoken en die zondag was het D-day!SIPADAN!!
Shit zeg, wat een super duiklokatie, je ziet zoveel onderwater...zeeslangen, turtles, haaien(white tip reef sharks) Moet eerlijk zeggen dat ik het echt niet eng vond..Ze zijn ongeveer 1,5 meter, maar onderwater lijken ze wel veel groter!Die dag een camera gehuurd en ik moet zeggen dat ik best trots op mn fotos ben!Veel naaktslakken, die zijn echt schitterend!Zoveel felle kleuren, je gelooft je ogen soms echt niet!Ongelofelijk mooi.
Op Mabul Island een avondje doorgezakt met een leuke club mensen, erg gelachen en iedereen teveel gedronken!En dan de volgende dag weer duiken...Bij het ontbijt had niet iedereen er weer zin in, maar na je eerste duik van de dag ben je alles weer vergeten en wil je niets anders dan onderwater zijn..Het is zo'n enorme verslaving!
Alle duikinstructeurs waren super (super jong ook) en dat maakte mij wel een beetje jaloers..De meesten kwamen daar om te duiken en zitten er inmiddels al maanden...dat wil ik ook wel..Best een leuk leventje, elke dag je hobby uitoefenen op 1 vd mooiste plekken ter wereld!Nog even overwogen om langer te blijven, maar ik ben vandaag toch verder getrokken..Ik moet niet al na de eerste week ergens blijven hangen, hoe mooi het er ook is, er gaat vast nog veel meer moois komen, dus nu zit ik toch in Kota Kinabalu.
Prima vlucht gehad van nog geen 35 min!Hostel is prima, heb een 4 persoonskamer voor mij alleen, lekker, maar ook weer jammer..
Hier m de joek zit een Italiaan en ik denk dat ik mij zo eens gruwelijk ga vergrijpen aan een heerlijke pizza!Recommended bij Lonely Planet...even contacten leggen ook..Ik eet hier ongeveer 2-3 x per dag rijst of noodles, dus een pizza gaat er wel in.De kilo's vliegen eraf, het is zo warm dat ik gewoon ook geen eetlust heb...Nou ja met de kerst weer thuis, dus kan ik mij zonder gene vergrijpen aan al dat lekkers!
Is de Sint al in het land??Of is NL meer in de ban van het virus??
Heb nog geen idee wat ik hier allemaal ga doen in de omgeving, maar jullie gaan het horen.Morgen maar een dagje chillen en mn eigen dagboekje volschrijven..
Het alleen reizen bevalt mij echt super (maar natuurlijk mis ik je Mir..)ik voel mij echt super happy en alles behalve eenzaam.ik geniet echt van alles om mij heen en alle nieuwe mensen.Ik spreek geen dag Nederlands en terwijl ik zo zit te typen denk ik al in het Engels..Gek is dat.
Ik ga de pizzaboer opzoeken en dan lekker een tukkie doen, of wie weet wat er vanavond verder nog te doen is..
Kus Mar

• 11 November 2009 - 12:45

Vera:

Meid wat toevallig, zit ik je net te smsen stuur jij gelijktijdig een heel verslag. Geweldig om te lezen allemaal. Ik heb me kapot gelachen om je vliegtuigverhaal haha!
    Ben trots op je hoe je het allemaal zo in je eentje doet.
    Was de pizza lekker?
    Nou mijn pauze is voorbij, ik mot weer aan de arbeid.
    Dikke X

• 11 November 2009 - 15:09

Mir:

He lief,
    Wat een onwijs leuk verhaal weer! Ben ook echt jaloers, zie je helemaal gaan daar. Klinkt geweldig allemaal en we gaan er echt een keer samen heen om te duiken!! Morgen gaan we lekker skypen, zin om je even te zien!
    Dikke kus Mir en Robin (heeft een plofkoppie joh haha)

• 11 November 2009 - 15:11

André:

Ps. Mireille blijft lekker thuis, ga zelf wel eerst keertje kijken of het wat is daar! ;-)
    Heel veel plezier meid! X

• 11 November 2009 - 16:21

Marlene:

Wow, klinkt geweldig! Ben jaloers....

• 11 November 2009 - 16:53

Mam:

van de eerste tot de laatste zin genoten van je avontuur!!!!!!
    apetrots ben ik op je hoor
    dr zit nog een berichtje ga gauw kijken.
    dikke kus xxxxx

• 11 November 2009 - 22:08

Stephanie:

hey chica,

Leuk je vehalen te lezen. Hier in Peru gaat alles prima. We gaan over 2 dagen naar de Machu Picchu!

Erg herkenbaar ook dat je in het engels denkt en schrijft. Nederlands is dan opeens toch best lastig!

Geniet lekker!

Dikke kus

• 13 November 2009 - 17:34

Floor:

Hallo lieverd, Wat een geweldige verhalen allemaal, zo goed te horen dat t alleen op reis zijn goed bevalt. Of zal ik zeggen erg goed bevalt? Kijk nu alweer uit naar t verslag van je volgende avontuur. Ben trots op je babe, tot snel, dikke kus

• 13 November 2009 - 18:24

Lilian:

Als ik je avonturen lees, is het net of ik er een beetje bij ben, echt onwijs gaaf.Mag ik ook een keertje echt mee !!!

• 16 November 2009 - 13:28

Mam:

hi kanjer

ik weet nu al zeker, de volgende reis ga ik met je mee!!!!!
    ongelooflijk, ik kan bijna niet wachten op je volgende reisverslag
    dikke kus en love you