Orang Utans, river Kinabatangan/Kingfisher river - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu Orang Utans, river Kinabatangan/Kingfisher river - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Marjolein Oostrum - WaarBenJij.nu

Orang Utans, river Kinabatangan/Kingfisher river

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

20 November 2009 | Maleisië, Kota Kinabalu

Na Mount Kinabalu nu naar de echte jungle..
Vanuit KK de bus gepakt richting Sandakan.Die bus rijdt langs Sepilok, waar het Orang Untan Rehabilitation Centre zit en zo ook het B&B van Uncle Tan waar ik mn trip bij geregeld heb.
Ik had de bus van 12:30 in de middag en die zou er 6 uur over doen.Twee engelse meiden gingen ook die kant op en met ons drieen tussen allemaal locals.Prima plekje in de bus dachten we, lekker achterin..dat ik dat al vergeten was van al mn vorige reizen!Ga nooit achterin zitten, want dat zit je vlak naast de plee..
Voordat we vertrokken werden er zwarte plastic zakjes uitgedeeld, maar alleen an de locals..Naast mij zat een stevige Maleisische vrouw met hoofddoek al een tijdje te glimlachen naar me en begon ook een heel verhaal te vertellen..Kon er geen touw aan vast knopen, want ze sprak geen engels.Heb maar meegelachen met haar..Ze vond het maar raar dat ik geen plastic zakje kreeg volgens mij..
Nou wordt dat zakje gebruikt om in te spugen(niet kotsen)..bijna iedereen hier spuugt op straat..soms hangen er ook bordjes met verboden te spugen..vreemd..maar wel logisch dat ze dan zo'n zakje krijgen voor in de bus, stel je voor zeg..
We waren nog geen kwartier onderweg of de eerste ging al naar de wc..sjezus toen die deur openging had ik bijna zo'n zakje nodig!Mijn god, wat een lucht!Dit wordt geen angename rit dacht ik meteen..Dan is 6 uur echt wel lang!Ik durfde meteen geen druppel meer te drinken, want ik zou echt dood blijven op die wc.
Nix aan te doen..De eerste film ging al aan, Lord of the rings..Onderweg hadden we 1 stop en daarna werd het al gauw donker.Ik nog een keer tegen de buschauffeur gezegd dat ik er bij Mile 14 uit moet..nu maar hopen dat hij dat ook begreep..
Het was inmiddels een uur of 8 en plotseling moest ik de bus uit, in the middle of knowhere zo leek het..gewoon langs de kant van de weg in het pikkedonker..okee...
Ik ga altijd op mn gevoel af qua richting, en meestal is dat de juiste..Ik ben een straat ingelopen en het enige om mij heen was het geluid uit de jungle.Ik ben gewoon even stil gaan staan.Geweldig!Kikkers, krekels en de rest wil ik liever niet weten!
Na een meter of 300 kwam ik bij het B&B an van Uncle Tan.Compleet uitgestorven..Kreeg een kamer met 8 bedden, maar ik was de enige toerist..De schrik sloeg wel even toe nu.., maar er zouden de volgende dag nog een aantal komen om mee de jungle in te gaan..Super geslapen met die geluiden op de achtergrond.
De volgende dag vroeg op en al snel zag ik de eerste taxi komen..ja hoor 2 bejaarden stappen uit..heb ik dat?!
Daarna nog eens 3 ouwe lullen (belgen bleek later)en gelukkig dan toch nog 2 jonge stellen.
In de ochtend gingen we eerst naar de Orang Utans.Die worden om 10 uur gevoed.Leuk, maar ik zie ze liever in wildlife..Wel heel bijzonder als je die beesten opeens voor je ziet.
Eind middag werden we per busje vervoerd naar de rivier Kinabatangan.Dat was nog een behoorlijke rit, dwars door de palmolie plantages..Ik werd daar echt niet blij van nee.Het doet gewoon zeer in je hart.Je kan het de mensen van Borneo eigenlijk niet eens kwalijk nemen, want de landen buiten Borneo zijn diegenen die er naar vragen....Zij verdienen er geld mee.Het wordt voor zoveel producten gebruikt..kaarsen, voedsel, als brandstof, in zeep..Hier op Borneo kan je bijna niets eten waar het niet in zit..zo maf.Al 60% van het regenwoud is verdwenen, ik wist niet dat het al zoveel was.Ongelofelijk.
De jungle trip van 3 dagen maakt je wel bewust wat het met de omgeving doet.Ik heb echt veel wildlife gezien, maar het is schrijnend te zien hoe groot die plantages zijn, echt shocking!
Met een bootje werden we naar het camp vervoerd waar we 2 nachten zullen slapen.Voordat we instapten was Becca(1 van die jonge stellen)haar tas aan het herpakken ofzo en zag ik in mijn ooghoek een flits..stond 1 van die ouwe lullen belgen een foto van haar kont te maken!!Ze zag het zelf niet, maar ik was meteen klaar met die belgen, gatver!Zit je daarmee 3 dagen in de jungle!De een was dik en 60+. de ander had en grijze staart en de derde heb ik het liever helemaal niet over!Zit je daarme 3 dagen in de jungle!
Het was geen 5 sterren kamp, maar echt spartaans..Je slaapt in open hutjes met en matras op de grond en een klamboe, nix geen ramen, nix geen deuren, maar wel met de jungle om je heen en alle geluiden!Super!
Het regende behoorlijk, na ons 'diner' hadden we en nightsafari per boot over de rivier, en gelukkig werd het droog..Als het regent is de kans om wildlife te spotten een stuk kleiner.
Met een zaklamp en je camera vaar je langzaam over de rivier, echt geweldig!De eerste avond al veel apen gezien, slangen, en heeeel veeeeel kingfishers...Ze zijn favoriet bij mij, samen met de Orang utans..Wat een schitterende vogels!Groot en klein en zoveel kleur!
's Avonds slapen ze en kan je ze van heel dichtbij fotograferen zonder dat ze wegvliegen, top!Nu heb ik echt een shit camera, dus dat wordt het eerst wat ik ga doen als ik weer thuis ben, en echte camera kopen!
Gelukkig super geslapen!Ik weet niet wat er om mij heen allemaal gebeurde, maar volgens de anderen waren er ratten, nieuwsgierige apen en ander gespuis..Niets van gemerkt!Als een blok geslapen!Haha
De volgende ochtend gingen we om half zeven weer met de boot op pad en hebben we 3 orang utans gezien, echt in het wild dus, echt helemaal super!Verder weer heel veel vogels, slangen, lizards, 4 verschillende soorten apen en nog veel meer.
Na het ontbijt stond een jungletrekking op het programma.Veel insecten gezien en gevoeld.
In de avond weer een nightsafari en zelfs krokodillen gezien!En een hele grote python in het water.
De ochtend van vertrek wederom orang utans gezien, echt te gek!
We waren wel blij dat we weer konden vertrekken..de wc's in het kamp waren echt heel basic en vol met spinnen, hele grote duizendpoten en andere insecten die ik nog nooit gezien heb!Het is ook zo vochtig in de jungle, je zweet behoorlijk en douchen kan niet.Je kleding droogt ook niet, dus je kan je voorstellen dat je op een gegeven moment niet meer zo fris bent..Nu ja, 2 dagen is wel te overzien!
Eenmaal weer terug in het B&B van Uncle Tan zou ik meteen wer de bus terug nemen naar Kota Kinabalu, want vliegen vanuit Sandakan kon niet.Dan maar weer 6 uur terug en gevraagd om een stoel vooraan in de bus.Dat was geregeld.Ik moest langs de kant van de weg gaan staan en als de bus kwam mn hand opsteken..grappig..Eenmaal in de bus zat ik naast een gozer van hier en dacht..wat stinkt er nou toch zo..echt een weiige lucht..Na een uur kwam ik erachter dat ik het zelf was!!Oh wat erg!!Ik meurde echt aan alle kanten..had ook geen tijd gehad mij te douchen voordat ik de bus inging..Hahaha, echt heel vies!
2 super B films gekeken..een B code is eigenlijk nog te hoog gewaardeerd..er zat engelse ondertiteling bij, maar dat klopte echt niet met wat er gezegd was..,.echt hilarisch!Het was zo slecht vertaald..in een soort kinderlijk engels ofzo, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar wel heel lollig.De 3e film was een komedie ofzo en alle vrouwen in de bus lagen helemaal in en deuk.Het was zoooo flauw wat er gebeurde, maar je gaat vanzelf meelachen, zonder dat ik er een reet van begreep!
Gisteravond was ik dus om een uur of acht weer hier en had een hostel gebeld.Daar was ik weer de enige en de kamer die ik had had niet eens ramen.Heb daar maar geslapen, maar ben vanmorgen naar en ander hostel gegaan, hier dus vlkabij de luchthaven.
Morgenochtend om 6:45 is mn vlucht naar Kuching en ik kan nu lopend naar de luchthaven.
Het is hier echt laagseizoen dus wordt het tijd om richting Thailand te gaan.Ik vind het hier geweldig hoor en heb veel zin in Kuching, dat ligt in Sarawak op Borneo.Dat wordt mn latste stop hier op Borneo.Ga daar naar Bako National Park en zondag is in de stad een grote markt.
As mandag vlieg ik naar Kuala Lumpur.De vluchten zijn inmiddels echt peper duur(ipv 16 euro nu bijna 70 euro) das wel balen, maar ja ik moet wel!Vanuit KL ga ik met de bus omhoog langs de kust.Ik heb nu zin in zon zee en strand en even geen regen!Die regen hier is natuurlijk helemaal niet erg, die valt alleen in de avond en is verkoelend, maar toch..Ik wil nu wel eens hagelwitte stranden zien, dat waar Maleisie toch ook om bekend staat..Ik ga naar Pulau Pangkor, dan naar Penang en ik denk ook nog even en duik nemen op Langkawi en dan de grens over naar Thailand.
Ik heb nu wel trek gekregen dus ga even wat eten scoren.Zal nog even proberen wat fotos te uploaden en dan mn tas inpakken en vroeg naar bedje!Ik heb hier een soort ritme nu, dat heb ik thuis niet ens.Elke dag vroeg op!Heerlijk die lange dagen!

Dikke kus, Mar


  • 20 November 2009 - 15:09

    Judith:

    Hai Lieverd,
    Wat heerlijk al die verhalen.Ben het huis weer uitgeslopen, zit in de bieb.Geen nieuws hier, alles gaat goed.Moet even wat plannen met Geer,Chris,Aad en Zamini komt volgende week.
    Jij genieten nog.
    Dikke kus, Judith

  • 21 November 2009 - 13:22

    Annelies:

    Oh Mar, zoooo herkenbaar!!!! Bij Uncle Tan hadden ze in 1994 toch echt een jungledouche!! bamboeleiding met emmertje!! en heerlijke hangmatten! Heb je de neusapen nou gezien? ik weet nog dat ik in een bootje zat en een gigareuzenbij op mn been had, zo gegild, daarna niets meer gezien...
    geniet van je verhalen en fotos, hier alles in de ban van Sint. groetjes annelies (en gijs)

  • 23 November 2009 - 09:03

    Monique:

    Zit hier voor de pc, als ik naar rechts kijk zie ik een grijze lucht, kale bomen en regen, kijk ik in de spiegel dan zie ik een wit gezicht met blauw doorschijnende huid rond waterige ogen. Dus je snapt het al, die foto's van jou kan ik even niet hebben..
    Heb net je verhalen gelezen. FANTASTISCH!!
    Fijn dat je het zo goed hebt daar. Blij genieten en krijg je de kans bezoek dan ook echt de Perhentians aan de oostkust van Maleisië.
    XMonique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

Marjolein

:-)

Actief sinds 26 Sept. 2009
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 99243

Voorgaande reizen:

23 Juni 2013 - 03 Augustus 2013

Bali, Lombok, Flores, Komodo en de Gili eilanden

17 November 2011 - 02 Juni 2012

6,5 months Asia

01 November 2009 - 24 December 2009

Malaysia Borneo & Thailand

Landen bezocht: